Tuesday, June 25, 2013




«ΗΜΕΡΑ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ για μαθητές, γονείς και φίλους»
από το 3ο ΕΠΑΛ Ακαδημίας Πλάτωνος, στις 20 Ιουνίου 2013
στο πλαίσιο των δράσεων «ΠΡΟΣΕΧΩ!»και «ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ»

Μια μοναδική παρουσίαση της ιστορικής γειτονιάς του ΠΛΑΤΩΝΑ από τους μαθητές του 3ου ΕΠΑΛ Ακαδημίας Πλάτωνος πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά την Πέμπτη 20 Ιουνίου στις 9.30 π.μ. με τίτλο «ΗΜΕΡΑ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ για μαθητές γονείς και φίλους»

Στον περίπατο συμμετείχαν γονείς, καθηγητές, φίλοι, κάτοικοι της περιοχής, εκπρόσωποι της Ελληνικής Αστυνομίας, του Δήμου Αθηναίων και των συνεργαζόμενων φορέων της διοργανώτριας ΜΚΟ ΑrtsLift.

Η «ΗΜΕΡΑ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ για μαθητές γονείς και φίλους» σηματοδοτεί τη φετινή λήξη των δράσεων «ΠΡΟΣΕΧΩ! και ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ που υλοποιούνται για δεύτερη συνεχή χρονιά σε Σχολεία της Αττικής σε συνεργασία με την ΕΛ.ΑΣ. Τελούν υπό την Αιγίδα του Δήμου ΑΘηναίων και είναι εγκεκριμένες από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Οι δράσεις «ΠΡΟΣΕΧΩ!» και «ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ» προάγουν τη γνώση των μαθητών με την ενεργό συμμετοχή τους, σε θέματα που αφορούν στην ιστορία, στη σύγχρονη μορφή της κάθε γειτονιάς καθώς και στην ασφαλή διακίνηση στην Πόλη .

Στόχος των δράσεων είναι:
1. η υιοθέτηση εκ μέρους των μαθητών πρακτικών κανόνων ασφαλούς συμπεριφοράς στην καθημερινότητα τους
2. η γνωριμία-κατανόηση της ιστορικής διαδρομής της περιοχής (οδωνυμικά,οπόσημα, επαγγέλματα, αστικές εκφράσεις κλπ) και
3. η βελτίωση της καθημερινότητας των κατοίκων της περιοχής με την ενεργό συμμετοχή τους (περισσότερες πληροφορίες για τις δράσεις σελ. 4-8).

Έτσι, με αφετηρία το Σχολείο τους & κατάληξη στον Ίππειο Κολωνό, και με 9 στάσεις σε τοποθεσίες που επέλεξαν οι ίδιοι, οι μαθητές, χάραξαν μια ιδιαίτερα ελκυστική διαδρομή και μοιράστηκαν με τους συμμετέχοντες τη γνώση που αποκτήθηκε, μέσω των δράσεων, κατά τη διάρκεια της Σχολικής χρονιάς.

Mε αναφορά σε οδωνυμικά, στην ιστορία των μνημείων, τοπόσημων, και άλλων σημείων ενδιαφέροντος για τους ίδιους, οι μαθητές, περιέγραψαν γλαφυρά την ιστορική πορεία της περιοχής αλλά και την καθημερινότητα τους, υποδεικνύοντας ταυτόχρονα τα σημεία επικινδυνότητας που τους ανησυχούν και προτείνοντας λύσεις για τη βελτίωση της Μαθητικής Γειτονιάς.

Οι Αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. και η Πρόεδρος του 4ου Διαμερίσματος του Δήμου Αθηναίων άκουσαν με προσοχή τις προτάσεις των μαθητών για την βελτίωση της περιοχής και όλοι οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν ευχάριστα στην Ακαδημία Πλάτωνος.

Οι δράσεις είναι εγκεκριμένες από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, τελούν Υπό την Αιγίδα του Δήμου Αθηναίων,

Πραγματοποιούνται με την συνεργασία της Ελληνικής Αστυνομίας και με τη συμμετοχή των Γ’ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων Σωματείο Διπλωματούχων Ξεναγών Αθήνας
Ινστιτούτο ΟΜΑΔΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ (ΜΚΟ για την προστασία του περιβάλλοντος και τη βιώσιμη ανάπτυξη) και των:
Νέλλη Παπαχελά- Πρόεδρος ΟΠΑΝΔΑ, Δήμος Αθηναίων
Ελένη Διδασκάλου, Ιωάννα Τσέλιγκα, Ιωάννης Μπέλλας – 3o ΕΠΑΛ Ακαδημίας Πλάτωνος
Μαρία Αργυράκη – 10ο Δημοτικό Αιγάλεω «Κώστας Βάρναλης»
Δάφνη Γαβρίλη - 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθήνας
Ουρανία Αναγνωστοπούλου- 57ο Λύκειο Αθηνών

Σε ορισμένες συναντήσεις στο Σχολείο, φέτος, συμμετείχαν:
Δρ. Γιώργος Μπαμπέτας –Λέκτορας της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κομοτηνής, Μέλος του Δ.Σ. της ArtsLift - (ΠΡΟΣΕΧΩ!), Χρίστος Λύγκας- Ηθοποιός και Θεατρικός Σκηνοθέτης (ΗΜΕΡΑ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ), Μπιάνκα Νικολαρέϊση, Ενδυματολόγος –Σκηνογράφος, (ΗΜΕΡΑ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ), Μαρία Πίκουλα, Επικοινωνιολόγος (ΗΜΕΡΑ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ), Μανώλης Παναγιωτόπουλος –Αρχαιολόγος (ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ και ΗΜΕΡΑ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ),
Τάνια Χατζηευθυμίου- Αρχαιολόγος (ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ και ΗΜΕΡΑ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ),
Τζέμμα Οικονομοπούλου – Διπλωματούχος Ξεναγός (ΗΜΕΡΑ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ), Αριστοτέλης Κοσκινάς –Αρχαιολόγος & Διπλωματούχος Ξεναγός (ΗΜΕΡΑ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ), Ομάδα Έργου:
Λουκία Αντωνιάδου -Συντονισμός έργου – Μέλος Δ.Σ. ArtsLift, Βασίλης Βαβάκος -Συγκοινωνιολόγος- Ειδικός Σύμβουλος του κ. Καμίνη, Γιώργος Καζατζόπουλος – Περιβαλλοντολόγος, Κυριακή Καραχάλιου-Αρχιτέκτονας, Ελένη Βερναρδάκη – Διαδραστικά παιχνίδια, Ζωή Παπαντώνη – Marketing και Επικοινωνία, Ιάσων Αγγελόπουλος, Συγκοινωνιολόγος (σχ. έτος 2011-12), Νίκος Διονύσιος, Σκηνοθέτης (2011-12)

Οι δράσεις πραγματοποιούνται με εθελοντική εργασία και ίδιους πόρους της ArtsLift. Σχεδιάζονται και διαμορφώνονται από την εμπειρία που αποκτάται κάθε χρόνο από τη συμμετοχή των σχολείων και παρ’ όλο που εμπεριέχουν ορισμένα στοιχεία από τις πλέον επιτυχημένες αντίστοιχες διεθνείς δράσεις, είναι αμιγώς Ελληνικές, πρωτότυπες και συμβολαιογραφικά κατοχυρωμένες.

Η τεχνογνωσία που αποκτάται από την πρακτική εφαρμογή των δράσεων καταγράφεται (με τη δημιουργία γνωσιακής βάση δεδομένων) προκειμένου στο μέλλον να υπάρχει η δυνατότητα λειτουργίας τους αυτόνομα από τις τοπικές κοινωνίες με την αξιοποίηση των αρχών «κοινωνικού franshing”. © Σχεδιασμός, διοργάνωση MKO ArtsLift

Η ARTSLIFT είναι μη κερδοσκοπικός πολιτιστικός οργανισμός με διεθνή προσανατολισμό, που ιδρύθηκε το 1999 και εδρεύει στην Αθήνα. Οι ιδρυτές της προέρχονται από διαφορετικές χώρες (Ελλάδα, Ισπανία, Η.Π.Α.). Σκοπός της είναι η διοργάνωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και πολιτιστικών εκδηλώσεων μεγάλης κλίμακας που αφορούν όλες τις μορφές τέχνης . Έμφαση δίνεται στη συμμετοχή των νέων με τη δημιουργία βιωματικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

Οι άξονες που επικεντρώνεται η θεματογραφία των παραγωγών του ArtsLift είναι:
1. καταγραφή και διάσωση εκφράσεων της ιστορικής πολιτισμικής κληρονομιάς και η δημιουργία σύγχρονων έργων καλλιτεχνικής έκφρασης εμπνευσμένων από την παράδοση.
2. Έρευνα, παρουσίαση και μελέτη σύγχρονων αστικών εκφράσεων πολιτισμού.

Φιλοσοφία
- Η συμμετοχή και πρόσβαση του κοινού σε όλα τα στάδια υλοποίησης των προγραμμάτων χωρίς οικονομική επιβάρυνση.

ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΕΩΝ: Τι είναι το «ΠΡΟΣΕΧΩ!»:

Τo «ΠΡΟΣΕΧΩ!» προάγει την πρακτική εφαρμογή κανόνων ασφαλούς συμπεριφοράς από τους μαθητές και τις εμπλεκόμενες κοινωνικές ομάδες (γονείς, καθηγητές, τοπική κοινωνία, δημοτικές υπηρεσίες κλπ). Επιδιώκει να καθιερώσει απλές καθημερινές πρακτικές και συνήθειες που διασφαλίζουν την ασφάλεια των μαθητών στην πόλη. Με αφετηρία τη δημιουργία χάρτη της γειτονιάς και την αποτύπωση των καθημερινών διαδρομών που ακολουθούν οι μαθητές προς το σχολείο, το
«ΠΡΟΣΕΧΩ!» επικεντρώνεται στη δημιουργία «ασφαλών και φιλικών διαδρομών προς το σχολείο» με δράσεις που άπτονται θεμάτων ασφάλειας, υγείας, φυσικής αγωγής (άσκηση/περπάτημα) περιβάλλοντος (ανάπλαση αστικού τοπίου) και κοινωνικής μέριμνας (βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης κατοίκων).

Επεκτείνεται σε διαφορετικές σχολικές γειτονιές συμβάλλοντας στη διαμόρφωση τους. Περιλαμβάνει πέντε δυναμικές δράσεις:

1. «ΠΡΟΣΕΧΩ! στο δρόμο»
Καθημερινές πρακτικές κυκλοφοριακής ασφάλειας μαθητών από και προς το σχολείο.
2. «ΠΡΟΣΕΧΩ! στην πόλη» ή «Έξυπνοι πόλη»
Κανόνες και πρακτικές για την αποφυγή «συνήθων» κινδύνων στην πόλη που λόγω της οικονομικής κρίσης έχουν αυξηθεί δραματικά (κλοπές, επικίνδυνος κόσμος, ναρκωτικά κλπ)
3. «ΠΡΟΣΕΧΩ! στο διαδίκτυο» ή «Δίχτυ στο δίκτυο»
Τεχνικές αποφυγής κινδύνων και προστασίας προσωπικών δεδομένων των μαθητών στο διαδίκτυο.
4. «ΠΡΟΣΕΧΩ! για μένα» ή «Σταμάτα!»
 Γνώση και πρόσβαση στις διαθέσιμες συμβουλευτικές υπηρεσίες και διαδικασίες που παρέχονται για την αντιμετώπιση της σωματικής, φυσικής, πνευματικής και ψυχολογικής παρενόχλησης (πχ. bullying, ανώνυμα τηλεφωνήματα, άλλα παραδείγματα και τρόποι αντιμετώπισης τους μέσω της Ελληνικής Αστυνομίας.

Στο πλαίσιο των παραπάνω δράσεων, πραγματοποιείται συζήτηση για θέματα που απασχολούν τους μαθητές με εκπρόσωπο της Διεύθυνσης Ασφάλειας Ανηλίκων και της Τροχαίας Αττικής.

5. «ΠΡΟΣΕΧΩ! και τους άλλους»
Νέα δράση για τους μαθητές του Λυκείου για την ενεργό και υπεύθυνη συμμετοχή τους ως νέοι πολίτες στην Αθήνα (δικαιώματα πολιτών, συμπεριφορά έναντι των συμπολιτών μας στην περίπτωση δυσάρεστων περιστατικών όπως π.χ. μάρτυρες σε τροχαία ατυχήματα, κλπ).

Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη δράση προέκυψε από την συνεργασία με τους μαθητές του 57ου Λυκείου Αθηνών πέρσι (σχολικό έτος 2011-12) και υλοποιήθηκε φέτος στην πλήρη διαμόρφωση της με τους μαθητές του 3ου ΕΠΑΛ Ακαδημίας Πλάτωνος με τη συμμετοχή Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας και του Νομικού Γιώργου Μπαμπέτα, Λέκτορα της
Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κομοτηνής και μέλους του Δ.Σ. της ArtsLift.

Τι είναι οι «ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ»:

Η δράση «ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ», αναδεικνύει την ιστορική και πολιτιστική διάσταση της κάθε γειτονιάς. Οι μαθητές, μεταξύ άλλων, καταγράφουν και μαθαίνουν την ιστορία των κτηρίων της γειτονιάς, την προέλευση των ονομάτων των δρόμων, ενημερώνονται και επισκέπτονται τους πολιτιστικούς πόρους της γειτονιάς τους.

«ΗΜΕΡΑ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ για μαθητές γονείς και φίλους»:
Η «ΗΜΕΡΑ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ για μαθητές, γονείς και φίλους» πρόθεση έχει τη διάχυση της γνώσης που αποκτήθηκε μέσω των παραπάνω δράσεων σε μέλη και φορείς της τοπικής κοινωνίας, την επιβράβευση και ενθάρρυνση των μαθητών για την ενεργό συμμετοχή τους στη βελτίωση και κατανόηση της μαθητικής γειτονιάς.

Οι δράσεις είναι εξωστρεφείς με επικοινωνιακό χαρακτήρα. Διαμορφώνονται μέσα από την αλληλεπίδραση όλων των συμμετεχόντων. «Ενσωματώνουν και ενσωματώνονται» στην προσωπικότητα του σχολείου, στις ιδιαίτερες συνθήκες του εξωτερικού περιβάλλοντος, και στην κάθε μαθητική γειτονιά. Οι μαθητές μέσω των βιωματικών δράσεων «ΠΡΟΣΕΧΩ!» και «ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ», έχουν τη δυνατότητα να συζητήσουν να εκφράσουν τις απόψεις, να
αποκτήσουν γνώση και πρακτικά να υιοθετήσουν κανόνες «προληπτικής αυτοάμυνας» που διασφαλίζουν, σε μεγάλο βαθμό, την ασφάλεια τους στην πόλη.

Όσο πιο πολύ εμπλέκονται οι μαθητές στη διαδικασία διαμόρφωσης των δράσεων, τόσο πιο πολύ εύκολα τις υλοποιούν και ωθούνται στις δικές τους αποφάσεις αποκτώντας μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και σε άλλους τομείς της ζωής τους.

Επιπλέον, η πρακτική εφαρμογή κανόνων ασφαλείας (μέσω των καθημερινών διαδρομών που ακολουθούν προς το Σχολείο αλλά και μέσω της ΗΜΕΡΑΣ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ), αποτρέπει δυσάρεστα περιστατικά και καταστάσεις που θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά τη μετέπειτα εξέλιξη και χαρακτήρα των μαθητών.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Οι δράσεις επικεντρώνονται στο πλαίσιο λειτουργίας, στη μεθοδολογία και στην οργανωτική στήριξη που απαιτείται προκειμένου το σχολείο να παρέχει μεθοδευμένα τις πληροφορίες που αφορούν στη συγκεκριμένη μαθητική γειτονιά. Πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων:

1. Συμπλήρωση ερωτηματολογίων από τους μαθητές, και αποτύπωση της καθημερινής διαδρομής που ακολουθούν προς το σχολείο σε συνημμένο στο ερωτηματολόγιο χάρτη της περιοχής. Αποτύπωση σημείων επικινδυνότητας και ενδιαφέροντος.

2. Καταγραφή και φωτογράφιση σημείων επικινδυνότητας και σημείων ενδιαφέροντος σε ενιαίο χάρτη της γειτονιάς (διαστάσεων 1Χ2 μέτρα) από την ομάδα έργου των δράσεων. Οι μαθητές προτείνουν τη δημιουργία «ασφαλέστερων διαδρομών» και «δικτύων περιπάτου» και καταγράφουν στο χάρτη, ελλείψεις σημάνσεων, προβληματικές ζώνες, προτείνουν την αύξηση των φωτισμών, την απομάκρυνση εμποδίων κλπ. Η όλη διαδικασία καταλήγει στην υποβολή εκ μέρους τους, στο τέλος της σχολικής χρονιάς, υπομνήματος προς τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Δήμου και της ΕΛ.ΑΣ. με τις επισημάνσεις βελτίωσης της περιοχής.
3. Συζήτηση στην τάξη με Αξιωματικούς της ΕΛ.ΑΣ.: οι μαθητές περιγράφουν τις δυσάρεστες εμπειρίες και ανησυχίες τους και οι Αξιωματικοί τους συμβουλεύουν πως να διαχειριστούν παρόμοια
περιστατικά στο μέλλον.

4. Διαδραστικό παιχνίδι με κανόνες ασφαλείας, πιθανές ερωτήσεις αντιμετώπισης υποθετικών περιστατικών επικινδυνότητας (ένας μαθητής ρωτά και απαντούν οι υπόλοιποι με επιχειρήματα– η σωστή απάντηση αποτελεί και τη λύση σταυρόλεξου Ασφαλείας)

5. Σταυρόλεξο κανόνων ασφαλείας –επιτοίχιο (το συγκεκριμένο υλικό είναι εγκεκριμένο από την Ελληνική Αστυνομία)
6. Μάθημα «Προσανατολισμού στην Πόλη» από Συγκοινωνιολόγο της Ομάδας Έργου

7. Διάλογος με Νομικό για θέματα που πιθανώς να αντιμετωπίσουν ως μελλοντικοί ενεργοί πολίτες στην κοινωνία (υποχρεώσεις, δικαιώματα)

8. Επιπλέον της έρευνας που πραγματοποιείται από τους μαθητές, τους επιβλέποντες καθηγητές και την ομάδα έργου για την ιστορία της περιοχής, παρουσίαση των σημαντικότερων ιστορικών σημείων της περιοχής πραγματοποιείται και από Αρχαιολόγους.(Γ’ Εφορεία Αρχαιοτήτων)

9. Παρουσίαση με θέμα «Η εξέλιξη του φυσικού περιβάλλοντος στην  Περιοχή από την αρχαιότητα έως σήμερα" (Ινστιτούτο για τον Κόσμο)

10. «Τεχνικές διαμόρφωσης ελκυστικής ξενάγησης» (Σωματείο Διπλωματούχων Ξεναγών).

11. Χάραξη διαδρομής «ΗΜΕΡΑΣ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ» διαμόρφωση και προσαρμογή σεναρίου από τους μαθητές και τους καθηγητές με τη συμμετοχή της ομάδας έργου και των συνεργαζόμενων φορέων. Πρόβες, χρονομέτρηση αποστάσεων κλπ

12. Πρόβα σεναρίου ΗΜΕΡΑΣ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ από τον Χρίστο Λίγκα-Θεατρικό Σκηνοθέτη.

Οι πληροφορίες/δεδομένα συγκεντρώνονται καταγράφονται και αναλύονται από την ομάδα έργου και οι λύσεις προτείνονται από το Σχολείο σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία για το «ΠΡΟΣΕΧΩ!» και για τις «ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ» με την συνεργασία εκπροσώπων των συνεργαζόμενων φορέων και συνεργατών των δράσεων.

Ο χρόνος συμμετοχής των μαθητών στην τάξη περιορίζεται στις 4-5 συναντήσεις (διάρκειας 2-4 ωρών) προκειμένου να μην επιβαρυνθεί το πρόγραμμα τους.

Επιπρόσθετες πρόβες προετοιμασίας της ΗΜΕΡΑΣ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ πραγματοποιήθηκαν στον ελεύθερο χρόνο των μαθητών του 3ου ΕΠΑΛ, που η δράση «ΗΜΕΡΑ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ για μαθητές, γονείς και φίλους υλοποιήθηκε φέτος πιλοτικά.

No comments: